Ångra köp av app för android

Du kan ångra ett köp av en app i android och få pengarna tillbaka – utan att behöva svara på några frågor.

Det går att reklamera appar som inte håller vad de lovar.

Men tack vare EU:s konsumenträttsdirektiv från i sommaren 2015 har du även rätt att ångra ett köp – utan att behöva svara på några frågor.

Innan du ångrar ett köp kan det vara ide att kontakta den som skapat appen. Kontaktinformation brukar som regel finnas på företagens hemsidor. Det kan ju vara så att det du inte är nöjd med är något som lätt kan fixas till.

Ångra köp av app – Google Play

Google erbjuder ångerrätt på appar. Enligt Google går man visserligen med på att avstå från den lagstadgade ångerrätten när appen laddas ner direkt till enheten. Ångerrätten finns dock där ändå, men är begränsad till två timmar. Tillräckligt lång tid för att få en upfattning om appen.

Du kan ångra ett köp direkt i Google Play-appen genom att gå till ”Mitt konto” i menyn. Om ångertiden inte gått ut finns det bredvid appens namn en knapp som heter ”Återbetalning”. Tryck på återbetalningsknappen så återbetalas pengarna och appen avinstalleras. Du får även en bekräftelse till din e-postadress.

Det går även att ångra ett köp i Google Play via webbläsaren. Men då måste man ange en motivering och återbetalningen sker inte automatiskt.

Det finns inte någon begränsning i hur många appköp man kan ångra men man kan inte ångra ett köp av en viss app mer än en gång.

Skriv en kommentar