Mobilsida eller app: En fråga för spelföretagen

Mobilen är den enhet som de allra flesta väljer när de vill spela spel. Den är smidigare, enklare och den går att ha med sig nästan överallt. Det råder ingen tvekan om att det är mobilen som går före både dator och andra konsoler. Internetstiftelsen rapporterade 2019 att 66 procent av befolkningen väljer att spela i mobilen och antalet tros bara öka. Det råder däremot delade meningar om hur spelen ska spelas i mobilen. Det går nämligen att spela spel direkt i mobilens webbläsare eller via en app. Båda varianterna har sina för- och nackdelar, både för spelarna och för företagen. 

Appar vs mobilsidor

De allra flesta företag, vare sig de sysslar med spel, handel eller något annat, har en mobilanpassad version av sin webbplats. En mobilsida är en övergripande term som används till två olika typer av mobilanpassade webbplatser. Ett mindre vanligt alternativ idag är att mobilsidan är en helt fristående webbplats som endast finns i mobilen. Det vanligaste alternativet är att mobilsidan är en så kallad responsiv webbplats. Det innebär att det är en anpassad version av samma webbplats som erbjuds på datorn. Materialet och utbudet är detsamma, fast i ett förminskat och anpassat utseende. 

En app är sin tur ett program som måste laddas ned till mobilen. Det innehåller samma utbud som hade funnits på mobilsidan, fast i ett annat format och med särskilt anpassade funktioner. Appar kan både vara stora och små, dyra och gratis, beroende på hur mycket arbete som har lagts ned på dem. Ju större appen är desto mer utrymme tar den upp i mobilen.

Person Holding Silver Android Smartphone
En Samsung smartphone med appar på hemskärmen. Källa: Pexels.


Båda varianterna har sina för- och nackdelar. En responsiv webbplats är det enklare och billigare alternativet. Det för med sig en mindre arbetsbelastning eftersom det endast behöver göras ändringar på en enda webbplats. Mobilsidan uppdateras automatiskt när en ändring eller nytt spel har lagts till. Nackdelen är att responsiv anpassning kan ta bort viktiga element som finns på datorns webbplats, med syftet att förenkla användarupplevelsen. Spelbolagen eller webbmastern måste då gå in och kontrollera så att mobilsidan fortfarande är förståelig och funktionell. Upplevelsen tenderar att bli en miniversion av datorns webbplats utan några distinkta skillnader. 

En app blir ett personligt och unikt program som endast finns i mobilen. Visserligen finns det program som låter dig spegla mobilens appar till datorn, men syftet är att appen ska användas i mobilen. Appen kan medföra en avancerad och förenklad spelupplevelse på en samma gång. Den blir mer avancerad för att det går att presentera spelen på nya sätt. Den blir mer användarvänlig eftersom den är specifikt framtagen för en Androiddriven mobil. Appar kräver samtidigt mer underhåll, vilket blir en kostnad för spelföretagen. Det räcker inte med att bara utveckla en app. Den måste ständigt underhållas och uppdateras för att vara aktuell och säker. Appar som inte uppdateras tillräckligt ofta får en sämre ranking i t.ex. Google Play. Ytterligare en nackdel med appar är att de är svårare att marknadsföra. Det går exempelvis inte att länka till en app. Appen kan däremot bli sin egen reklamskylt. Genom att finns tillgänglig i mobilen blir spelaren påmind om spelföretaget via deras app-logga.

Mobilsida, app eller både och

Trots att mobilsidor och appar har sina fördelar är det många företag som väljer att använda sig av både och. 

En mobilsida, responsiv som fristående, är idag ett måste för nästan alla företag. Surfare såväl som spelare förväntar sig att en webbplats ska vara tillgänglig i mobilen. Om det inte finns en mobilsida kan ett antal kunder lämna företaget, trots att spelen är tillgängliga via en app eller en vanlig webbplats. Mobilsidor är viktiga för de som inte spelar från en dator. För att nå ut till nya spelare är det viktigt att det finns en mobilsida eftersom det är mer troligt att de kommer att utforska den, än ladda ned en app från ett företag som de inte känner till.  

Appen är i sin tur till för de som redan är bekanta med spelföretaget och dess varumärket. De söker nu en unik och personlig upplevelse, vilket går att erbjuda via en app. Det är större sannolikhet att redan befintliga kunder väljer att ladda ned en spelapp, eftersom de inte har samma behov av att söka efter spel. Det vet redan vad de tycker om och de känner redan till både villkor och övrig information.

Att erbjuda en app, mobilssida och webbplats är ett sätt för spelföretagen att nå ut till alla sina spelare, både nya och återkommande. 

Black Google Smartphone on Box
Mobilskärm som visar Googles Chrome-logga. Källa: Pexels


En framgångsrik app

Grundstenen för en bra app är att den har ett syfte. Appar som endast är en förlängning av en webbplats tillför inte något nytt. En app ska helst vara unik men fortfarande erbjuda det utbud som spelarna förväntar sig. 888 Casino har en app för alla Android-användare som vill spela när de är i farten. Appen ser till att spelarna kan nå alla livespel, spelautomater och bordsspel direkt i mobilen utan att behöva navigera sig igenom kategorier och rader av spel. Appen är helt anpassad för mobilanvändning, till skillnad från en responsiv mobilssida som baseras på webbplatsen för datorn. Alla spelen nås snabbt och smidigt utan fördröjning.

De viktigaste och mest uppskattade funktionerna i en spelapp brukar vara enkelhet, hastighet och personlighet. Till skillnad från en webbplats kan en app rikta sig till varje spelare. Appen kan exempelvis visa upp ett spelutbud baserat på vad spelaren tycker om att spela. Den kan ge förslag på nya spel som hen kanske skulle gilla genom notiser, eller skicka ut information om andra nyheter. Detta betyder att ingen spelares app kommer att se likadan ut, eftersom varje spelare kommer att ha en app som är anpassade efter deras spelmönster. 

Det allra bästa alternativet är att erbjuda både en app och en mobilsida. Om detta inte är ett alternativ behöver spelföretaget ta sig en ordentlig funderare. Hade de tjänat mer på en app eller en mobilssida? I det läget kan det vara bra att erbjuda en mobilanpassad webbplats först. När en kundkrets sedan har byggts upp, kan det vara dags att börja fundera på hur en spelapp hade kunnat se ut. 

Skriv en kommentar